5 tips voor een goede administratie
- sharonspalburg
- 10 jul 2023
- 3 minuten om te lezen
Ben jij net gestart als ondernemer, of kom je er niet uit hoe je jouw administratie overzichtelijk houdt? Een goede administratie vormt de ruggengraat van elk succesvol bedrijf. Het bijhouden van gegevens, documenten en financiële informatie op een georganiseerde en efficiënte manier kan je helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen. Wij hebben 5 super handige tips voor jou op een rij gezet die jou kunnen helpen om een goede administratie bij te houden.

TIP 1: Houd je administratie geregeld bij.
Het is één van de simpelste tips, maar deze blijkt toch moeilijker vol te houden. Als jij zelf je boekhouding doet, is het belangrijk om jouw bonnetjes en facturen direct te verwerken zodra je deze ontvangt. Dat betekent dat je bij de BTW-aangifte niet meer hoeft uit te zoeken wat die ene betaling ook alweer was..
Wordt jouw boekhouding door ons gedaan? Dan is het natuurlijk ook fijn om alle bonnetjes en facturen per direct naar ons systeem te sturen, zodat wij jouw administratie up-to-date kunnen houden. Super fijn als er weer eens een aangifte aankomt.. ;)
TIP 2: Uren bijhouden.
WIST JE DAT... als je meer dan 1.225 uur per kalenderjaar besteedt aan werkzaamheden binnen jouw bedrijf, jij recht kan hebben op extra aftrekposten bij de aangifte inkomstenbelasting? En dan hebben we het over een besparing van duizenden euro's! Belangrijk om te weten: niet alleen jouw gewerkte uren kan je hierin opnemen, maar alle tijd die je aan jouw bedrijf besteedt tellen mee. Zit jij een avondje te scrollen op het internet naar marketingstrategieën? CHECK! Of ben je onderweg naar een potentiële klant? CHECK.
Er zijn talloze (gratis) apps waarin jij dit kan bijhouden. Belangrijke tip dus!
TIP 3: Investeer in een boekhouder of boekhoudprogramma.
Veel startende ondernemers twijfelen tussen het inschakelen van een boekhouder of het aanschaffen van een boekhoudprogramma. Vanwege de relatief hoge kosten van de boekhouders, neigen startende ondernemers toch eerder te gaan voor een boekhoudprogramma. Zo'n boekhoudprogramma is handig, vooral omdat de meeste berekeningen voor jou worden gedaan. Als jij de facturen verwerkt, dan zorgt het boekhoudprogramma ervoor dat de btw wordt bijgehouden voor de aangifte omzetbelasting, en dat de kosten en/of omzet worden opgenomen in een winst- en verliesrekening. Super handig toch? Of toch niet altijd?
Je raadt het al. Een boekhoudprogramma is handig, maar een boekhouder is toch iets handiger én naar onze mening uiteindelijk voordeliger. Waarom? Wij zetten een aantal voordelen op een rijtje:
Het inschakelen van een boekhouder zorgt ervoor dat jij minder tijd kwijt bent aan administratieve taken en je meer kan focussen op jouw bedrijf.
Een boekhouder komt met veel kennis en expertise. Kennis over belastingvoordeel bijvoorbeeld, die ervoor kunnen zorgen dat je geld bespaart bij de diverse aangiftes.
Een aanspreekpunt en sparringpartner voor allerlei financiële vragen. Bij Share-On Services gaan wij nog verder dan dat. Wij bieden een platform aan waarbij jij op elk moment jouw cijfers kan inzien. Een boekhoudprogramma mét cijferbaas dus!
Nooit meer stress om het tijdig indienen van de aangiften! Het kan jou wel overkomen dat je, door alle drukte, even vergeet dat de btw aangifte ingediend moest worden. Oeps! Een boekhouder verlicht jou van deze stress.
Comments